Zoals elk jaar deel ik Tinder’s Jaar in Swipe. Hieronder lees je de 2021 editie waarin ze terug blikken op de trends en hotte moments van afgelopen jaar.

2021 was een soort van zij-oog jaar. 😒
Terwijl miljoenen emoji’s werden gebruikt in Tinder-bios, trok één rijzende ster echt onze aandacht: de Side eye 😒 zag dit jaar maar liefst 40% meer gebruik in Tinder-bios dit jaar, aangezien leden het hele jaar door een mix van optimisme en scepsis vertoonden.

URL en IRL.
In 2021 genoot Gen Z van zowel virtuele meet-cutes als post-vax IRL-dates. Videodates zijn een eerste date geworden voor singletons met vermeldingen van ‘videogesprek’ in Tinder-bios die wereldwijd met 52% groeien. Maar Gen Z was ook op zoek naar nieuwe mensen die dicht bij hen stonden voor echte hangouts met ‘in de buurt’ en ‘dichtbij’, beide stegen beide met 20% in Tinder-bios wereldwijd, wat aantoont dat de IRL-wereld niet uit de mode raakt op elk moment als het gaat om daten.

Ideeën voor een eerste date varieerden van het thema “gezellig” tot “buiten”.
Drankjes op de eerste date zijn officieel achterhaald! In 2021 hebben we ook geleerd dat eerste dates meer over activiteiten gaan dan over ijsbrekers. Daters kiezen meer interessante, unieke eerste date-activiteiten die hen helpen elkaar echt te leren kennen. Tinder zag een toename van 51% in het aantal vermeldingen van ‘rolschaatsen’, naar de bios gaan en verzoeken om date-activiteiten van het maken van pasta tot tarot-lezingen.

Vaxxen werd een (dating)flex.
In een jaar waarin vaxxen het eerste was op de checklist voor het voorbereiden van de date, zorgde het delen van de post-vaccinatielevensstijl op hun Tinder-bios ervoor dat Gen Z zich veiliger voelde om iemand te ontmoeten. Terwijl de vaccinatiecampagnes plaatselijk versnelden tussen april en mei 2021, namen de vermeldingen van “Vaxxed” in bios in de VS met meer dan 3x toe, aangezien leden pleitten voor de vaccinstatus als een essentiële dating.

Vaccinbadges van Tinder werden de nieuwe pronkfunctie, waarbij de badge verreweg het populairst was onder Amerikaanse Gen Z-leden.

Kleine gebaren maakten het groot.
Het zijn de kleinste gunsten die een date tot een favoriet maken. Vermeldingen van “kleine dingen” namen jaar op jaar met 30% toe in de bios van Tinder, omdat leden hun waardering voor de kleine geneugten in het leven deelden. Amerikaanse Tinder-leden noemden kleine gebaren zoals ‘een picknick plannen’ of ‘de rekening betalen’ als gebaren die hun dag goed zouden maken.

Dating-anthems waren allerlei soorten gevoelens.
Omdat muziek de grootste interesse is die gedeeld wordt door Tinder-leden over de hele wereld, vertelden de nummers die leden kiezen om op hun profiel weer te geven ons veel over hun humeur. De rauwe emoties van Olivia Rodgrio’s good4u en Kid Laroi & Justin Bieber’s STAY stonden in 2021 bovenaan de hitlijsten in de bios van Tinder.

Over Tinder
Tinder werd in 2012 geïntroduceerd op een universiteitscampus en is ’s werelds populairste app om nieuwe mensen te ontmoeten. Tinder is beschikbaar in 190 landen en meer dan 40 talen en is wereldwijd de meest winstgevende niet-gaming-app. Het is meer dan 450 miljoen keer gedownload en heeft geleid tot meer dan 60 miljard matches.

Lees het orginele artikel op Tinder’s website in het Engels hier.

Categorieën: Blogs